14. 01. 2022 | V pátek 14. ledna dojeli účastníci Rallye DAKAR do cíle. Ostravský tým FESH FESH si odváží z kategorie kamionů 12. místo. Všech 12 náročných etap zvládla litevská posádka s vozidlem Tatra Jamal se startovním číslem 529. Tatra 815 „Puma“ v závodě DAKAR Classic dojela mezi kamiony na 13. místě.
DAKAR 2022 – ostravský tým FESH FESH si veze domů 12. místo
V pátek 14. ledna dojeli účastníci Rallye DAKAR do cíle. Ostravský tým FESH FESH si odváží z kategorie kamionů 12. místo. Všech 12 náročných etap zvládla litevská posádka s vozidlem Tatra Jamal se startovním číslem 529. Tatra 815 „Puma“ v závodě DAKAR Classic dojela mezi kamiony na 13. místě.
Ostravský profesionální tým FESH FESH letos vyrazil do Saudské Arábie, kde se 44. ročník nejtěžší rallye světa se 4 závodními speciály. Ford Cargo, přezdívaný „FOTR“ kvůli kombinaci vozidel Ford a Tatra, se startovním číslem 514, řídil Tomáš Vrátný, navigoval Bartolomiej Boba a mechanikem byl Jaroslav Martinec. Dále Iveco Powerstar, upraveno pro Alberta Lloveru, tak, aby měl ovládání plynu a brzd na volantu (paraplegik, který jako první v r. 2016 zdolal rallye DAKAR s týmem FESH FESH v kamionu, pozn. red.). Iveco navigoval Jorge Salvador a mechanikem byl Marc Torres. Třetím kamionem byla Tatra Jamal EVO I, se kterou jela litevská posádka Vaidotas Paskevičius, Slavomir Volkov a Tomas Guzauskas. K týmu FESH FESH patří i slovenská posádka speciálu T815 „Puma“, ve složení Rado Kazarka, Josef Kalina a Robo Kasák. Ti se s vozidlem, které se nechalo inspirovat legendární Pumou Karla Lopraise, zúčastnili závodu „veteránů“ DAKAR Classic. Závodní speciály doprovázelo zázemí tvořené dvěma servisními a dvěma obytnými náklaďáky a dvěma terénními vozy pro manažera týmu a fotografa s kameramanem.
Ze čtyřech vozidel dojela úspěšně do cíle pouze dvě. Tatra Jamal EVO I, která se účastnila Rallye DAKAR už v roce 2012 a T815 „Puma“, která jela závod DAKAR Classic. „Auto nám fungovalo celou dobu perfektně, kromě předposlední etapy, kdy jsme měli problémy s turbem. To se ale stihlo vyřešit a mohli jsme pokračovat dál. Naše posádka odvedla skvělou práci – zajeli jsme výborný výsledek a ještě jsme v jedné z etap pomohli dvěma týmům“, říká Vaidotas Paškevičius, který Jamalku pilotoval. O celkové 11. místo posádku s číslem 529 připravil defekt v poslední etapě.
Tatra „Puma“ dojela do cíle jako první. DAKAR Classic má totiž trasu jinou, většinou kratší, ve srovnání
s „ostrým“ Dakarem. „Jsme velmi šťastní, že se nám podařilo závod dokončit. Auto fungovalo skvěle, kromě jednoho problému s obložením spojky. Mechanici odvedli vynikající práci“, hodnotí svoji účast v závodě DAKAR Classic Radovan Kazarka. „Puma je jen jedna, a to Karlova. Já mám ale radost z toho, že Rado Kazarka se takovou legendou nechal inspirovat a vložil spoustu prostředků a úsilí, aby postavil auto, které nám na rallye náš legendární speciál připomínalo“, říká Josef Kalina, který jel v roli navigátora a pro kterého byl letošní Dakar velmi těžký kvůli odchodu Karla Lopraise.
Dva speciály závod bohužel nedokončily. Iveco se španělskou posádkou a Ford Tomáše Vrátného. „Přišel jsem na to, že z kamionu letadlo neudělám. Za ten kotrmelec v 8. etapě s přistáním na všechna čtyři kola bych možná jinde dostal 10 bodů, tady z toho bylo vážně poškozené auto a konec závodu. Kamion byl ale naštěstí postaven tak dobře, že jsme z toho vyšli bez jakéhokoliv šrámu“, říká Tomáš Vrátný, kterého technické problémy provázely již od druhé etapy, kdy došlo k poškození přední polonápravy. „Albert (Llovera) je velkým sportovcem a velkým bojovníkem. Jeho havárie hned v prologu byla důsledkem určité přemotivovanosti. Snažil se dál, ale štěstí mu nepřálo a po tvrdém doskoku ve čtvrté etapě se nepodařilo přes maximální úsilí jeho speciál zprovoznit“, dodává k vyřazení druhého speciálu ze závodu Tomáš Vrátný.
„Dostat letos všechnu techniku a celý tým, který tvořilo 35 lidí, do Saudské Arábie, považuji za malý zázrak. Bylo to nesmírně náročné, složitá logistika a obrovským rizikem byla zejména hrozba pozitivního testu na koronavirus“, říká k organizaci celé výpravy šéf závodního týmu FESH FESH a majitel společnosti OSTRA GROUP Tomáš Vrátný.
Pro rok 2022 plánuje ostravský závodní tým FESH FESH účast ve světovém šampionátu v rallye, i když podle slov šéfa týmu Tomáše Vrátného to bude vzhledem ke stavu závodní techniky docela výzva.
„Děkuji všem našim sponzorům, obchodním partnerům, dodavatelům, všem fanouškům za obrovskou podporu. Celý příběh si můžete ještě znovu prožít na facebooku týmu FESH FESH. Věřím, že nám budete držet palce i nadále. Na Rallye DAKAR 2023 se chceme určitě vrátit“, vzkazuje prostřednictvím této zprávy Tomáš Vrátný.